Која су права клијената туристичких агенција у случају раскида, неизвршења или делимичног извршења уговора о путовању, од стране агенције тј.организатора путовања ?

На почетку, потребно је нагласити, да ово питање регулишу Закон о заштити потрошача али и Закон о облигационим односима на врло сличан начин.
Уколико пре уговореног датума отпочињења туристичког путовања, туристичка агенција, тј. организатор путовања раскине уговор изузев уколико је за то одговоран клијент, клијент као потрошач има дискреционо право, да одлучи :
1) да прихвати замену уговореног туристичког потовања другим путоваем истог или бољег квалитета и плати разлику у цени;
2) да прихвати замену уговореног туристичког путовања другим путовањем слабијег квалитета и накнаду за разлику у цени;
3) да захтева повраћај уплаћених средстава по основу уговора о туристичком путовању.

Трошкови који су настали раскидом уговора сноси организатор путовања, осим у случају раскида уговора због недовољног броја пријављених путника, под условом да је клијент пре закључења уговора обавештен од стране организатода, да је извршење туристичког потовања условљено бројем пријављених путника и да рок за обавештавање клијента о раскиду не може бити краћи од пет дана од дана отпочњења туристичког путовања, али и у случају престанка уговора због немогућности испуњења уговорних обавеза који нису одговорне уговорне стране, при чему се велики број пријављених путника не сматра као немогућност испуњења.
Уколико пак организатор путовања увиди после отпочињања туристичког путовања, да клијенту тј.потрошачу нису пружене , односно да неће ни бити у могућности да му пружи услуге онако како је то одређено уговором, у том случају организатор је дужан да свом клијенту понуди друге одговарајуће услуге до окончања туристичког путовања, без додатних трошкова за клијента, као и да исплати евентуалну разлику у цени између уговорених и пружених услуга.
У случају да пружање услуга није могуће или их клијент не прихвати из оправданих разлога, организатор је дужан да му надокнади трошкове који су последица измене након поласка као и да обезбеди бесплатан повратак одговарајућим превозним средством у место поласка или друго место о којем се договори са клијентом.
Клијент може у служају да организатор не пружи уговорене услуге или ако не обезбеди бесплатан повратак одговарајућим превозним средством да : о свом трошку прибави друге одговарајуће услуге или изврши повратак одговарајућим превозним средством у место поласка или друго место о којем се договори са организатором у којим случајевима клијент може да поднесе захтев организатору за накнаду трошкова.
Горе је било речи о случајевима одговорности организатора путовања за неизвршење или делимично извршење услуга у случајевима када туристичко путовање није ни почело или је отпочело, али се у пракси дешавају и случајеви када клијент може раскинути уговор о туристичком путовању у случају да је оно извршено али је несаобразно уговору.
У овим случајемиа клијент тј.потрошач, може од организатора да затражи отклањање недостатака у примереном року, а у супротном може да раскине утовор али и без остављања рока у случају да је пружање друге одговарајуће услуге немогуће или ако организатор изричито одбије да пружи дургу одговарајућу услугу или ако нема интереса за откалњање несаобразности, док ће организатор сносити трошкове повратка клијента у место поласка или друго место о којем се договори са клијентом као и друге трошкове који настану услед раскида уговора.
На крају, клијенту остаје и могућност да уколико организатор или треће лице које је у име органитазора требало да изврши обавезу из уговора о туристичком путовању не испуни односно делимочно испути обвавезу или ако касни са њеним испуњењем , да захтева и накнаду штете коју ј епретрпео , укључујући и нематеријалну штету, али треба и напоменути да ће се организатор ослободити одговорности за штету , ако докаже да је неиспуњење, делимично испуњење или кашњење са испуњењем, последица потрошачевог намерног или крајње непажљивог поступања.